فایده اضافه کردن کمی رنگ به زندگی و خانه بیشتر از حفظ هماهنگی و جذابیت بصری در محیط است. رنگ‌ها بیش از هر چیز بر احساسات و روحیات شما اثر می‌گذارند.

روانشناسی رنگ‌ها و اینکه چرا شما به یک رنگ بیش از دیگر رنگ‌ها تمایل دارید، شاید برایتان مشخص کند که خانه، رنگ مبلمان خانه و دکوراسیون شما باید چه باشد. حتی با استفاده از روانشناسی رنگ‌ها می‌توانید دریابید که چه رنگی را برای چه اتاقی ترجیح می‌دهید.

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رنگ‌های قرمز، آبی و سفید به طور قطع پرطرفدارترین و محبوب‌ترین رنگ‌هایی هستند که در طراحی داخلی به کار می‌روند. رنگ‌های قوی‌تر مثل قرمز و قهوه‌ای، تحریک‌کننده آغاز مکالمات و ارتباط‌ها هستند. در حالی که آبی‌ها و سبز‌های روشن باعث حس راحتی و افزایش بهره‌وری می‌شوند.

اگر خصوصیات رنگ‌ها را بشناسید و آن‌ها را در ذهن داشته باشید، می‌توانید محیط خانه را دلپذیرتر و آرامش‌بخش‌تر کنید. این تأثیرات خانه را برای شما به محیطی شادتر تبدیل خواهند کرد.

البته خوب است بگوییم که اثرات رنگ‌ها ممکن است برای همه افراد بسته به تجربه زندگی‌ و شخصیتشان یکسان نباشد. ولی به طور کلی می‌توان یک‌سری قوانین برای کاربرد رنگ طراحی داخلی خانه وضع کرد.

 مثلاً اینکه اتاق غذاخوری نباید آبی باشد چون آبی در اشتها اثر مثبت ندارد. یا رنگ‌های تیره برای محیط‌های تاریک مناسب نیستند چون باعث تاریک‌تر شدن فضا می‌شوند.

نکته‌های کوتاهی را درباره اینکه چطور رنگ‌ها می‌تواند بر خلق‌و‌خوی افراد و محیط اتاق اثر بگذارد، در ادامه بخوانید.

مبلمان خانگی نیلپر

مبلمان خانگی پاپلی جیوانی

چطور با انتخاب رنگ مبلمان خانه، محیط بهتری بسازید؟

اتاق نشیمن

گرم‌ترین‌ها: تن‌های گرم مثل قرمز، زرد، نارنجی و رنگ‌های زمینه‌ای مثل قهوه‌ای و بژ، تهییج‌کننده معاشرت هستند و تمایل شما را به آغاز گفت‌و‌گو و ایجاد ارتباط با دیگران تقویت می‌کنند.

آشپزخانه

سرد: سفید بهترین گزینه برای خانواده‌هایی است که همه اعضا در دوران بزرگسالی هستند.این فضا مناسب مرور خاطرات است. در انتخاب رنگ مبلمان خانه توجه به سن، جنس و روحیات افرادی که در خانه زندگی می‌کنند هم مهم است.

گرم: تن‌های رنگی گرم مثل قرمز و زرد مشوق شروع گفت‌و‌گوست و قرمز باعث باز شدن اشتها و غذا خوردن بیشتر می‌شود.

اتاق غذاخوری

رنگ‌های گرم: تناژ رنگ‌های گرم مثل قرمز همان‌طور که گفتیم  مشوق معاشرت است و البته باعث این می‌‌شود که میهمانان شما با اشتهای تقویت شده، از غذایشان بیشتر لذت ببرند.

اتاق خواب

رنگ‌های سرد: رنگ‌های سرد مثل آبی، سبز و بنفش بهترین گزینه‌ها برای اتاق خواب هستند چون احساس آرامش می‌دهند و افراد را تشویق به قرار گرفتن در حال راحت و آماده برای استراحت کردن می‌کنند.

حمام

رنگ‌های سرد: رنگ‌های سرد مثل سفید، آبی، سبز و فیروزه‌ای حس تمیزی و تازگی را منتقل می‌کنند و باعث حس راحتی و طراوت می‌شوند.

اتاق ورزش

ترکیبی: ترکیب سبز و زرد یا آبی و سبز کمک می‌کند شما سریع‌تر و بهتر حرکت کنید و باعث می‌شود بیشتر احساس شادی کنید

اتاق کار

رنگ‌های سرد: سبز رنگ تمرکز و سازنده است. پس بهترین رنگی است که می‌توانید در اتاق کار استفاده کنید. حتی اگر دوست ندارید همه فضا را سبز کنید، میز کار سبز رنگ، گزینه خوبی است

مبلمان خانگی نیلپر

مبلمان خانگی پاپلی جیوانی