«رنگ قدرتی است که مستقیما برروح تاثیر می گذارد.»  واسیلی کاندینسکی


کارمندان بخش زیادی از روز را در محیط کار سپری می کنند. بنابراین؛ دکوراسیون اداری باید محیطی آرامش بخش و البته الهام بخش را پدید آورد، جایی که از گذراندن وقت خود در آن لذت ببرند. با توجه به اهمیت دکوراسیون این فضا، طراحی پالت رنگ آن نیازمند توجه بیشتری خواهد بود چرا که بخش زیادی از حس و حالی که از فضا می گیریم درواقع به رنگ هایی برمی گردد که در طراحی آن مورد استفاده قرارگرفته اند. اگر شما هم به دنبال آشنایی بیشتر با ایده هایی برای پالت رنگ دکوراسیون اداری هستید، این مقاله را از دست ندهید.

مروری کوتاه بر روانشناسی رنگ ها

اجازه دهید قبل از پرداختن به ایده هایی جذاب و کاربردی، به بررسی روانشناسی برخی از پرطرفدارترین رنگ ها برای فضاهای اداری و تاثیری که می توانند بر روح و جسم ما داشته باشند، بپردازیم.

  • آبی: رنگ آبی حس آرامش، امنیت، ثبات و اطمینان خاطر را در ما تقویت می کند.
  • سبز: سبز استرس را کاهش می دهد، به فضا هارمونی می بخشد، خلاقیت را تقویت می کند و به دیزاین تعادل می بخشد.
  • قرمز: قرمز شور و هیجان ایجاد می کند، حس شادی را تلقین می کند، فعالیت مغزی را بهبود می بخشد، می تواند ضربان قلب را افزایش دهد و البته اشتها را نیز بیشتر می کند.
  • زرد: زرد حس خوشبینی، شادی، انرژی بخشی، الهام بخشی و اعتمادبه نفس را تقویت می کند.
  • سفید: آرامش، سادگی، صلح، خالی بودن و تنهایی از جمله احساساتی هستند که رنگ سفید می تواند ایجاد کند.

کدام رنگ ها انتخاب منطقی تری برای دکوراسیون اداری هستند؟

با درنظر داشتن نکات کلی ای که در بالا در مورد روانشناسی رنگ ها ارائه شد، در ادامه این سوال ایجاد می شود که هر کدام از رنگ های مختلف برای پالت رنگ چه فضاهای اداری مناسب تر خواهند بود؟ در اینجا به بررسی پاسخ این سوال کلیدی می پردازیم:

  • آبی: رنگ آبی ذهن را تحریک کرده و بازده کار را افزایش می دهد. در فضاهای اداری که کارهای مشخصی تکرار می شوند، استفاده از این رنگ می تواند تمرکز افراد را ارتقا بخشد. شرکت های حسابداری اغلب از رنگ آبی برای حفظ تمرکز کارمندان شان استفاده می کنند.
  • سبز: برای محیط کاری که مربوط به امور مالی است، سبز بهترین انتخاب خواهد بود.
  • قرمز: رنگ قرمز با قدرت انرژی بخشی خود، گزینه ای مناسب برای فضاهایی است که همراه با فعالیت فیزیکی هستند.
  • زرد: زرد رنگ الهام بخش و تحریک کننده احساسات است و کاربرد زیادی برای فضاهایی اداری دارد که در آن خلاق بودن از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • سفید: رنگ سفید شاید برای بسیاری از ما یادآور فضاهای درمانی باشد اما همچنان می توانید از آن برای دیگر فضاهای اداری استفاده کنید چرا که رنگ سفید بر اساس نوع ته رنگ که دارد، حس و حال متفاوتی به فضا خواهد بخشید.

زرد رنگ الهام بخش و تحریک کننده احساسات است

ایده هایی جذاب برای پالت رنگ دکوراسیون اداری

خب نوبتی هم باشد، نوبت ترکیب رنگ هایی است که از بهترین انتخاب ها برای فضاهای اداری محسوب می شوند. در ادامه به معرفی برخی از محبوب ترین این ایده ها در دنیای طراحی و دکوراسیون داخلی می پردازیم. این رنگ ها در ترکیب های سه گانه ارائه شده اند چرا که بر اساس قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در پالت رنگ دیزاین نیازمند سه رنگ اصلی خواهیم بود و در کنار آن می توانیم از طیف های مختلف آنها یا رنگ های دیگر هم راستا با آنها در مقیاس کوچک تر استفاده کنیم:

سفید + قرمز + سبز در دکوراسیون اداری

یکی از ترکیب رنگ های منحصربه فردی که می توان آن را با هر رنگ دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال شما می توانید از رنگ سفید بعنوان رنگ غالب در دکوراسیون فضا استفاده کنید و سپس از رنگ های به کار رفته در لوگوی آن برند برای تزئین استفاده کنید.

سبز استرس را کاهش می دهد،

صندلی اداری نیلپر

مبلمان اداری نیلپر

میز اداری نیلپر

قرمز+ مشکی+ سفید در فضای اداری

اگر به دنبال ترکیبی لوکس و باشکوه در محیط اداری هستید، این ترکیب رنگ را از دست ندهید. می توانید عناصر بزرگ دکوراسیون همچون میز و صندلی ها را به رنگ سفید انتخاب کنید و برای عناصر کوچک تر یا دکور دیواری از رنگ قرمز و مشکی کمک بگیرید.

قرمز شور و هیجان ایجاد می کند

آبی + نارنجی + قرمز در محیط اداری

رنگ آبی قادر خواهد بود استرس و اضطراب افراد را در فضای اداری کاهش دهد و البته بازده کار آنها را افزایش دهد. از طرف دیگر گزینه ای مناسب برای ترکیب شدن با قرمز و نارنجی است.

شرکت های حسابداری اغلب از رنگ آبی برای حفظ تمرکز کارمندان شان استفاده می کنند.

سبز یا مشکی + سفید + زرد در دکوراسیون اداری

رنگ سبز برای ما یادآور طبیعت، سلامتی و طراوت است. این رنگ آرامش بخش انتخابی عالی برای فضاهای اداری است. برای ارتقای جلوه آن بهتر است با مشکی، سفید یا زرد ترکیب شود. بعنوان مثال دیوارهایی سبز در کنار آثاری دکوری سفید رنگ. این ترکیب فضایی بی نهایت آرامش بخش را به فضای اداری شما هدیه خواهد داد.

مشکی + هر رنگ دیگری!

این رنگ خنثی هم همچون رنگ سفید سازگاری بالایی با رنگ های مختلف دارد و در عین حال شکوه و رسمی بودن خاصی به فضا می بخشد. ترکیب رنگ مشکی و سفید، جلوه ای کلاسیک و بی نظیر ایجاد می کند اما ممکن است بعد از مدتی بیش از حد رسمی و خسته کننده به نظر برسد، بنابراین از اضافه کردن رنگ های دیگری به پالت رنگ در قالب آثار دکوری غافل نشوید.

زرد یا آبی + سبز + قرمز

زرد بیانگر حس شادی است و بهترین ترکیب را با رنگ های سبز و قرمز خواهد داشت. این ترکیب گزینه ای مناسب برای فضاهای تجاری محسوب می شود چرا که حس خوش بینی و صمیمیت را القا می کند. توصیه می شود از رنگ زرد به دلیل حس خوشایند و گرمی که منتقل می کند، در بخش پذیرش ادارات استفاده شود. اما از آنجا که استفاده بیش از حد از رنگ زرد، تصمیمی منطقی نیست سعی کنید در کنار آن از آبی، سبز یا قرمز نیز بهره مند شوید. ناگفته نماند که زرد انتخاب خوبی برای آشپزخانه فضای اداری است زیرا اشتها را نیز بهبود می بخشد.

برای محیط کاری که مربوط به امور مالی است، سبز بهترین انتخاب خواهد بود.

در این مقاله در کنار شما به بررسی روانشناسی رنگ هایی که در لیست پرطرفدارترین ها برای پالت رنگ دکوراسیون اداری هستند و برخی از جذاب ترین ایده ها برای آن پرداختیم.

صندلی اداری نیلپر

مبلمان اداری نیلپر

میز اداری نیلپر