آیا می دانستید که استفاده از گیاهان طبیعی و فضا سازی طبیعت برای کارمندان باعث افزایش بهره وری آن ها می شود؟ آمارها نشان می دهند که ک وجود فضای سبز و نور خورشید در محل کار خود، بهره وری کارمندان 15 درصد بیشتر از قبل می گردد.

با توجه به این که انسان ها همواره به طبیعت و اجرای موجود در آن اهمیت می دهند، طراحی بیوفیلیک در محیط اداری رواج زیادی پیدا کرده است. اگر شما تا به حال نمی دانستید که بیوفیلیک چیست و تا به حال از آن در محیط کار خود استفاده نمی کردید، مقاله معماری بیوفیلیک را مطالعه کنید.

بیوفیلیک یعنی چه ؟

به طور کلی انسان ها با عناصر طبیعی ارتباط زیادی بر قرار می کنند؛ اما متاسفانه امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و دکوراسیون های مدرن، کمتر از کسی از الهامات طبیعی در خانه و محل کار خود بهره مند می شود. همین موضوع سبب شده است که بیماری های قلبی و عروقی و همچنین استرس در بین افراد بیشتر شود.

طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از عناصر موجود در طبیعت برای محیط های کار و زندگی، این استرس، فشار خون و ضربان قلب را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. همین موارد سبب شده است که شاخه ای از معماری با نام بیوفیلیک به مردم معرفی شود. بیوفیلیک به معنی عشق انسان ها به طبیعت و فرآیندهای طبیعی است که نمایانگر ارتباط ژنتیکی انسان ها با جهان طبیعی است.

جالب است بدانید که طراحی بیوفیلیک، با نام معماری زیست دوست هم شناخته می شود؛ چرا که طراحی و ساخت تمامی قسمت های دکوراسیون، بر اساس عناصر طبیعی انجام می گردد. البته باید بدانید که منظور از بیوفیلیک، تنها استفاده از گیاهان سبز و چمن در قسمت های مختلف خانه یا محل کار نیست؛ چرا که به غیر از گیاهان و چمن، عناصر طبیعی دیگری هم وجود دارد.

بسیاری از افراد معماری بیوفیلیک و توسعه پایدار یکسان می دانند؛ در حالی که طراحی بیوفیلیک تعریف مشابهی با معماری پایدار ندارد؛ اما اهداف آن ها با هم یکسان است. در طراحی پایدار به استفاده از انرژی طبیعی بیشتر توجه می شود. به این صورت که هدف اصلی آن، کمترین آسیب به محیط زیست و انسان است. در حالی که طراحی بیوفیلیک، بیشتر روی بهبود حالات روحی و جسمی افراد و استفاده از طبیعت تمرکز دارد.

صندلی اداری نیلپر

تاریخچه معماری بیوفیلیک

ریشه کلمه بیوفیلیک از بیوفیلیا می آید که به معنای عشق به تمامی جانداران است. برای اولین بار ادوارد ویلسون یکی از زیست شناسان متخصص آمریکایی، در دهه 1980 اصطلاح بیوفیلیا را عنوان کرده است. بر اساس این واژه یونانی، ادغام طبیعت با معماری و طراحی داخلی، تاثیر زیادی روی الگوی درست زندگی دارد.

زمانی که ادوارد نیلسون به این نتیجه رسید که افزایش شهر نشینی و مهاجرت افراد به مناطق شهری باعث قطع ارتباط انسان ها با دنیای طبیعی شده است، تصمیم به ترکیب عناصر طبیعی با عناصر مدرن گرفت.

معماری بیوفیلیک تاثیراتی که طبیعت روی روح و جسم افراد می گذارد را بررسی می کند. در این نوع طراحی به گیاهان، آب و دیگر مواد طبیعی توجه می شود. بیشتر کاربرد این معماری را افراد در محیط های کاری خود اجرا می کنند. هدف اصلی ادوارد نیلسون از معماری بیوفیلیک، نزدیک تر کردن افراد به طبیعت از طریق استفاده از منابع طبیعی است.

مزایا طراحی بیوفیلیک چیست؟

همانطور که ذکر کردیم، مهمترین موارد استفاده بیوفیلیک، در محیط کاری است؛ چرا که افراد اکثرا در محیط کار دچار خستگی روحی و جسمی بیشتری نسبت به خانه خود می شوند. بنابراین افراد با بهره گیری از عناصر طبیعی، به دنبال تجدید روحیه کارمندان خود می شوند. اگر می خواهید تمامی ویژگی های مثبت استفاده از نظریه معماری بیوفیلیک را بدانید، موارد زیر را بررسی کنید:

افزایش شادابی و سلامتی برای کارمندان

به طور کلی مشاهده اجزای طبیعی مانند گیاهان مختلف، باعث ایجاد ذهنیت مثبت تری برای افراد می شود. این که شما بتوانید با بهره گیری از این عغناصر طبیعی، باعث تاثیر مثبت روی دیگران و بهبود سلامت جسم و روح آن ها شوید، نکته مهمی در طراحی بیوفیلیک است.

طراحی بیوفیلیک به طور قابل توجهی از بیماری های روحی و جسمی کارمندان جلوگیری می کند؛ به طوری که در حال حاضر، مقاله های معماری بیوفیلیک زیادی در این بار نوشته شده است.

ایجاد هوای سالم

درست است که هدف اصلی معماری بیوفیلیک، افزایش بهره وری و نزدیکی کارمندان به طبیعت است و خیلی روی کمک به محیط زیست تمرکز ندارد؛ اما نباید از تاثیر مستقیم گیاهان روی از بین بردن آلودگی ها هم غافل شویم. گیاهان باعث جذب کربن دی اکسید و تولید اکسیژن سالم می شوند و هوا را سالم تر نگهداری می کنند. همچنین با تعریق برگ های خود، به ایجاد هوای مرطوب در محیطکار هم کمک زیادی می کنند.

افزایش بهره وری کارمندان

ذهن انسان ها در محیط های طبیعی بیشتر از قبل فعالیت می کند؛ از همین رو باعث بهبود بهره وری آن ها هم می شود. از طرفی با وجود ارتباط فعال بین انسان و محیط اطراف خود، روند کاری آن ها فوق العاده بهتر از قبل پیش می رود.

کاهش استرس های کاری

در محیط کار به طور طبیعی تنش و استرس های زیادی وجود دارد که باعث بروز بیماری های مختلفی می شود. استفاده از طراحی بیوفیلیک سبب می شود که انسان ها با درک مستقیم طبیعت، احساسات و استرس خود را کنترل کنند.  از طرفی بیوفیلیک برای کاهش ناامیدی، حواس پرتی و رخوت بهترین انتخاب است.

ویژگی های اصلی طراحی بیوفیلیک چیست؟

با توجه به مفهوم این معماری، مشخص است که طراحی بیوفیلیک از اجرای طبیعی تشکیل شده است؛ اما اگر می خواهید با ابعاد مختلف این نوع طراحی آشنا شوید، باید موارد زیر را بدانید:

گیاهان

اولین و مهمترین مشخصه در طراحی بیوفیلیک، استفاده از گیاهان مختلف است. گیاهان عضو جدانشدنی از معماری های پایدار و معماری سبز هستند. همچنین جدای از این طرح ها، اکثر افراد حتما از گیاهان در محل کار یا زندگی خود استفاده می کنند. گیاهان در طراحی بیوفیلیک جدای از زیبایی و تلطیف فضا، برای بهبود بهره وری و انرژی کارمندان هم گزینه های مناسبی هستند.

از طرفی اگر بخواهیم گیاهان جدای از کمک به محیط زیست و هوای سالم هم در نظر بگیریم، باید به استفاده از آن ها برای جلوگیری از خمودگی کارمندان هم اشاره کنیم. بنابراین شما می توانید با توجه به فضای موجود در محل کار خود، گیاهان را در فضاهای خاصی قرار دهید.

نور طبیعی

همه انسان ها بدون وجود نور طبیعی، دچار بیماری های جسمی و روانی مختلفی می شوند؛ از همین رو نور طبیعی به عنوان عامل موثری برای بهبود بیوفیلیک است. نور طبیعی باعث رشد گیاهان و سلامت روان انسان ها می شود؛ از همین رو بهتر است که حتما از نور طبیعی در طراحی داخلی بیوفیلیک هم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که وجود گیاهان در طراحی داخلی بدون وجود نور طبیعی، عملا زیبایی و طراوت خود را از دست می دهد. بر این اساس، باید حتما برای طراحی داخلی بیوفیلیک، از پنجره های بزرگ با نور زیاد استفاده کنید.

دقت کنید که حتی اگر امکان استفاده از پنجره هم فراهم نبود، می توانید از لامپ های روشنایی با تناژ رنگ های گرم تا خنثی را استفاده کنید. همچنین برخی از لامپ هایی که قابلیت کنترل و تنظیم نور در تمامی ساعت روز را هم دارند، گزینه مناسبی برای نور دکوراسیون بیوفیلیک است.

رنگ های طبیعی

شما می توانید در طبیعت انواع مختلفی از طیف رنگ ها را مشاهده کنید؛ اما بیشترین رنگ غالب در طبیعت، در طیف سبز و آبی است. این رنگ ها سبب یادآوری زیبایی های موجود در طبیعت برای شما می شود و نمادی از صلح و آرامش محسوب است. بنابراین در معماری بیوفیلیک، بیشتر روی استفاده از رنگ های طبیعی تاکید می شود.

آب

آب جزو طبیعی ترین و آرامش بخش ترین عناصر در طبیعت است که با عنوان مایه حیات هم شناخته می شود. استفاده از آب در طراحی بیوفیلیک، سبب می شود که شما در آرامش به کار خود ادامه دهید. از همین رو بسیاری از کسب و کارها، از حوضچه و آبنماهای کوچک و بزرگ به شکل کاملا مدرن در دفاتر کار خود استفاده می کنند.

مواد طبیعی

هر آن چیزی که شما در طبیعت مشاهده می کنید، در طراحی بیوفیلیک کمک می کند. استفاده از متریال های طبیعی مانند چوب و سنگ های طبیعی، نمونه هایی از این مواد هستند. متریال به کار رفته طبیعی در دکوراسیون داخلی، باعث نزدیک کردن ارتباط انسان ها با طبیعت می شود.

بنابراین همین موضوع سبب شده است که در حال حاضر اکثر افراد ار کفپوش های چوب و دیوارهای چوبی در خانه و محل کار خود استفاده کنند. البته جدای از نمای داخلی، می توانید از متریال طبیعی در نمای بیرونی هم استفاده کنید.

مبلمان اداری در طراحی بیوفیلیک باید چگونه باشد؟

یکی از مهترین اجزا در  معماری بیوفیلیک، استفاده از مبلمان های مرتبط با همین فضا است. شما اگر قصد اجرای طراحی بیوفیلیک را دارید، حتما باید مبلمان ها بسیار راحت و طبیعی را انتخاب نمایید. انتخاب نوع مبلمان در فضای اداری وابسته به فضای موجود در اداره است؛ از همین رو حتما باید در خرید آن ها دقت کنید.

از طرفی نکته مهم دیگر هم خرید انواع میز و صندلی مانند صندلی مدیریتی به صورت طبیعی است. اگر شما برای دکوراسیون داخلی بیوفیلیک اداره خود به دنبال مبلمان خاص و شیک هستید، می توانید روی کمک تولیدی ساجیران حساب کنید.

ساجیران ارائه کننده انواع تجهیزات اداری از جمله پارتیشن اداری و میز و صندلی است که به شما در طراحی دکوراسیون فوق العاده شیک کمک میکند.

در طراحی بیوفیلیک اداری، حتما به نکات زیر توجه کنید!

درست است که استفاده از گیاهان و اجزای طبیعی، باعث افزایش بهره وری کارمندان می شود؛ اما این کار باید بر اساس استاندارد های خاصی انجام شود. در غیر این صورت، قطعا نتیجه منفی را ایجاد می کند.

در حال حاضر بسیاری از نمونه های معماری بیوفیلیک، با عدم رعایت نکات استاندارد، هزینه خود را از بین برده اند. بنابراین اگر می خواهید محیط بیوفیلیک خود را به بهترین شکل طراحی کنید، حتما به موارد زیر دقت داشته باشید:

حتما به تعبیه سیستم تهویه موجود در فضای اداری دقت داشته باشید؛ چرا به طور طبیعی گل و گیاهان در مدت طولانی  باعث ایجاد فضای رخوت آلود و مرطوب می شوند. بنابراین برای جلوگیری از خواب آلودگی و خستگی، باید حتما تهویه مناسبی را قرار دهید.

در انتخاب گل و گیاهان موجود در سیستم کاری خود، دقت زیادی به خرج دهید؛ چرا که اگر آن ها با محیط شما سازگاری نداشته باشند، کم کم پژمرده می شوند و زیبایی اولیه خود را از دست می دهند.

به دلیل وجود قارچ ها و آفت های مختلف در گل و گیاهان، حتما باید از سموم و آفت کش های مختلفی برای حفظ سلامت کارکنان استفاه کنید.

توجه کنید که استفاده بی رویه از گل و گیاهان هم می تواند نتایج معکوسی داشته باشد؛ بنابراین برای حفظ نظم در محیط کاری و خسته نشدن ذهن کارمندان، تعداد مناسبی از گل و گیاه را انتخاب کنید.

جان کلام

همه انسان ها با قرارگیری در طبیعت و لمس عناصر طبیعی، بهتر می توانند کارهای خود را انجام دهند؛ از همین رو بیشتر اداره ها، از طراحی بیوفیلیک در محیط کاری خود استفاده می کنند. بیوفیلیک رابطه بین انسان ها با طبیعت را بیشتر از قبل می کند و با این کار، راندمان کارمندان را هم به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

برای طراحی بیوفیلیک در محیط کاری باید مبلمان اداری و دیگر تجهیزات هم متناسب با آن مدل باشد.

صندلی اداری نیلپر