در طی سالهایی که گذشت، طراحان داخلی به تعدادی اصل ساده که اجرای آن کاری ندارد رسیده اند که آنها را در اختیار دیگران نیز قرار داده اند. در این مطلب قرار است با اصول ساده طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن با مبل مناسب آشنا شویم. با پیروی کردن از این راه حل های ساده به سادگی میتوانید اتاق نشیمن خود را خودتان هر طوری که دلتان میخواهد طراحی کنید. قطعا در این صورت با این مشکل روبرو نخواهید شد که کسی وظیفه طراحی دکوراسیون خانه تان را به عهده بگیرد و بعد آن چیزی را به شما تحویل ندهد که دوست دارید.

اول | نقطه کانونی انتخاب کنید

شما مشغول طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن هستید. باید به این نکته توجه کنید که افراد در این اتاق باید بتوانند بدون این که زحمتی به گردنشان بدهند یا داد بزنند، امکان صحبت کردن داشته باشند. مبل و صندلی ها را جوری قرار دهید که روبروی یکدیگر باشند (نه به طور مستقیم، اما نزدیک) و به اندازه ای نزدیک به یکدیگر باشند که صدای افراد به هم برسد و نیازی به بالا بردن صدا نباشد. اگر اتاق به قدر کافی بزرگ است، میتوانید چند فضا برای گفتگو بسازید.

چهارم | هنگام طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن، به دنبال تعادل باشید

تعادل در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن، امر بسیار مهمی است. ابعاد و محل قرارگیری عناصر مختلف را در نظر بگیرید، مطمئن شوید همه عناصر بزرگ را یک جا قرار ندهید (این کار را با عناصر کوچک اتاق نشیمن هم نکنید) حتما به این نکته توجه کنید که اشکال متفاوتی از اجسام مختلف در اتاق نشیمنتان قرار داشته باشد.

پنجم | حواستان به رفت و آمد هم باشد

یکی از چیزهای مهمی که باید هنگام طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن به آن توجه کنید، رفت و آمد افراد است. افراد نباید مجبور شوند از روی مبل یا یکدیگر بپرند که بتوانند از سالن خارج شوند. مطمئن شوید بین مبل و جلومبلی چند سانتی فاصله باشد. یک مسیر عبور هم برای افراد بسازید تا بتوانند بدون مشکل رفت و آمد کنند.

مبلمان خانگی نیلپر

مبلمان خانگی پاپلی جیوانی

ششم | از فرش هایی با سایز مناسب استفاده کنید

فرش ها متعلق به زیر مبلمان هستند البته اگر بتوانید خوب آنها را بچینید. کمی از کف زمین را اگر بگذارید معلوم باشد، اتفاق بسیار خوبی است. وقتی از فرش استفاده میکنید به این نکته توجه کنید که باید به قدری بزرگ باشد که کل فضای اتاق نشیمن را در بر بگیرد. حداقل باید اینطور باشد که پایه های جلوی مبلتان روی فرش باشد، حالا اگر پایه های عقبی نبود، مهم نیست.

هفتم | جلومبلی بزرگ بخرید

وقتی صحبت از جلومبلی مطرح میشود، بیشتر اوقات، بزرگش بهتر است. یک جلومبلی بزرگ که وسط اتاق نشیمن قرار بگیرد هم به لحاظ کارایی خوب است و هم به لحاظ زیبایی شناسی. عملکرد جلومبلی درست مثل لنگری است برای اتاق و فضای زیادی را به افراد میدهد تا بتوانند نوشیدنی یا چیزهای مورد علاقه شان را روی آن قرار دهند. جلومبلی بزرگ همچنین امکان دسترسی بهتر را هم فراهم میکند. گفته میشود فضای قابل توجهی بین مبل و جلومبلی قرار بدهید تا بشود از میانش عبور کرد. اگر نمیتوانید یک جلومبلی بزرگ مناسب پیدا کنید، دو میز کوچک میتواند انتخاب خوبی باشد.

هشتم | میزعسلی را فراموش نکنید

هنگام طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن حواستان به این نکته باشد که کنار هر نشیمنگاهی باید یک میز عسلی قرار داشته باشد. از طراحی هایی که افراد را مجبور میکند برای اینکه به چیزی برسند از جایشان بلند شوند، پرهیز کنید. میز عسلی باید تقریبا به اندازه ارتفاع دسته مبلتان باشد. برای جلومبلی، ارتفاع باید مشابه ارتفاع نشیمنگاهتان باشد. پایینتر هم بود، اشکالی ندارد.

نهم | بگذارید روشن باشد

نورپردازی یکی دیگر از عناصر مهمی است که باید هنگام طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن به آن اهمیت بدهید و متاسفانه اغلب اوقات نادیده گرفته میشود. همیشه از ترکیب نورپردازی سقفی و زمینی و همچنین رومیزی استفاده کنید. لامپ های زمینی را اگر پشت مبل یا صندلی قرار بدهید، اتفاق بسیار خوبی است. لامپ های رومیزی روی میز عسلی و قفسه ها فوق العاده میشوند. نورپردازی باید در سطوح مختلف قرار بگیرد تا تعادل درستی برقرار شود. بهتر است از ترکیب نوری برای اتاق نشیمنتان استفاده کنید.

دهم | از اثر هنری مناسب استفاده کنید

چیزهایی که قابلیت آویزان کردن روی دیوار دارند چه هنری باشد، چه آینه یا اجسامی مجسمه مانند، باید به شکل استراتژیک قرار بگیرند و به خوبی دیده شوند. یک تابلوی عکس را پشت مبل روی دیوار آویزان نکنید. در عوض، از قطعه اثری استفاده کنید که دوم سوم طول مبلتان را داشته باشد. اگر مجبور هستید از یک تکه اثر هنری که کوچک است استفاده کنید، آن را درون یک قاب بزرگ بگذارید و سپس نزدیک مبل آن را روی دیوار بگذارید.

همه این کارها را باهم انجام دهید!

وقتی صحبت از طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن به میان می آید، بهتر است به نکاتی که بالاتر گفتیم توجه کنید. قطعا این نیاز پیش خواهد آمد که چیزهای نو بخرید و حسابی خرج کنید. اما اگر دلتان میخواهد نتیجه طراحی تان، فوق العاده مطلوب باشد، باید خرج کنید و نکات بالا را هم به کار بگیرید. هر جایی که نیاز به راهنمایی داشتید، ما هستیم.

مبلمان خانگی نیلپر

مبلمان خانگی پاپلی جیوانی