رنگ دیوار اتاق خواب می‌تواند یک‌بخش بسیار مهم از داستانی باشد که این اتاق تعریف می‌کند. هر اتاقی اگر بنابر اصول و بر اساس یک نظم از پیش تعیین شده رنگ‌آمیزی شده و دکوراسیون آن چیده شده باشد داستانی تعریف می‌کند. داستانی نزدیک به زندگی ما و روحیاتی که داریم. شاید حتی انتظاراتی که از خودمان داریم هم به رنگ دیوار اتاق خواب و دکوراسیون آن مربوط باشد.

افراد سحر خیز باید دنبال رنگ‌هایی باشند که صبح زود برای بهتر بیدار شدن به آن‌ها کمک کند. کسانی هم که تا لنگ ظهر در خواب ناز هستند و آرامش خاطر بیشتری را در رنگ دیوارها می‌جویند باید متناسب با این روحیه دیوارهای خانه را رنگ و دکوراسیون آن را تنظیم کنند. اما سوال مهم اینجاست که کدام رنگ و چه سبکی بهترین انتخاب برای ما است؟ ایده‌های مختلفی برای هر سلیقه‌ای وجود دارد. در این مقاله سعی ما بر این است تا بهترین ایده‌های رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق را با شما در میان بگذاریم. یک رنگ‌آمیزی عالی را می‌توانید از پس این ایده‌ها برای اتاق خواب خود داشته باشید.

سرویس خواب نیلپر

سرویس خواب پاپلی جیوانی

چرا باید به رنگ اتاق خواب اهمیت دهیم؟

آرامش خاطر و حداقل ساختن تنش‌های بیرون از جمله اولویت‌های اصلی در تعیین رنگ دیوار اتاق خواب هستند. البته شاید ما اولین کسی باشیم که پیشنهاد استفاده از یک رنگ عالی برای اتاق خواب را ارائه می‌کنیم که صبح خیلی زود شما را پرانرژی‌تر و شاداب‌تر بیدار کند. رنگ‌آمیزی دیوارها در هر اتاقی هم باید بر اساس نوع کاربری اتاق و هم بر اساس روحیات افراد باشد. همچنین هماهنگی و هارمونی با رنگ سایر اتاق‌ها نیز از جمله ویژگی‌های لازم برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب است.

به غیر از تمام این نکات که از اصول رنگ‌آمیزی و داشتن یک دکوراسیون جذاب است، نکات دیگری را نیز باید در رنگ‌آمیزی اتاق خواب در نظر گرفت. داشتن آرامش بیشتر و خواب راحت‌تر، از جمله مواردی است که در رنگ دیوار اتاق خواب تاثیر بسیار زیادی روی آن خواهد داشت. ترشح هورمون ملاتونین در اوایل شب و موقع خواب در بدن به حداکثر میزان خود می‌رسد. کاهش و افزایش این هورمون در بدن می‌تواند روی رفتار و شرایط خوب افراد تاثیر مستقیم داشته باشد. رنگ دیوار اتاق خواب نیز می‌تواند تاثیر مستقیمی روی ایجاد آرامش بیشتر و ترشح این هورمون در بدن داشته باشد. بنابراین از نظر علمی نیز می‌توان انتخاب رنگ برای دیوار اتاق خواب‌ها را مهم دانست.

معرفی ۵ رنگ مناسب اتاق خواب

یکی از مهم‌ترین نکات برای انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب دقت به روانشناسی رنگ‌ها و تطابق آن با روحیات افراد خانواده است. بسیار مهم است که رنگ دیوار اتاق خواب شما با روحیه شما سازگار و بر آن منطبق باشد. برای این منظور باید روانشناسی رنگ‌ها را بدانید. البته ترکیب رنگ‌های مختلفی را می‌توان برای دیوار اتاق خواب انتخاب کرد. در ادامه سعی داریم تا کمی درباره رنگ‌های مختلف مناسب برای اتاق خواب با شما به گپ و گفت بپردازیم. این رنگ‌ها هر کدام زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارند. اما موضوع اینجاست که کدام یک می‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند.

رنگ آبی

یکی از جذاب‌ترین رنگ‌ها برای دیوار اتاق خواب آبی است. آبی رنگ آسمان و دریاست و آرامش خاصی در خود دارد. البته آبی طیف‌های رنگی بسیار زیادی دارد که هر یک از آن‌ها می‌توانند روانشناسی متفاوتی داشته باشند. این‌گونه نیست که هر طیفی از آبی را بتوان برای اتاق خواب استفاده کرد. ملایم‌تر شدن رنگ آبی برای دیوارها می‌تواند آرامش بیشتری را برای شما به ارمغان آورد. البته نکته بسیار مهم در چنین مواقعی، هماهنگی سایر رنگ‌های موجود در اتاق خواب با آبی است. آبی همچنین می‌تواند در طول روز نیز خواب راحت‌تری را برای چشمان خسته شما فراهم آورد. با آبی می‌توانید نور را نیز تا حدودی کنترل کنید.

رنگ زرد

زرد طبع سردی دارد. این رنگ البته برای تمام اتاق‌ها مناسب نیست اما در اتاق خواب می‌تواند جلوه خوبی داشته باشد. داشتن یک حس عاشقانه را می‌توان از جمله مزیت‌های استفاده از رنگ زرد در دیوار اتاق خواب دانست. این رنگ در کنار تمام زیبایی‌های ظاهری می‌تواند کمی از آرامش آبی را نیز ایجاد کند. برای کسانی که روحیه شادی داشته و زمان زیادی را در طول روز در اتاق خواب هستند زرد می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

البته اگر بخواهیم زرد را کمی کم‌رنگ‌تر انتخاب کنیم شدت آرامش اتاق خواب بیشتر خواهد شد. انتخاب زرد ملایم باعث می‌شود تا در شب‌ها راحت‌تر بخوابید. برای کسانی که با تاریکی مطلق میانه خوبی نداشته و ترجیح می‌دهند تا حتی در زمان خواب نیز کور سویی از نور در اتاق خواب آن‌ها باشد زرد ملایم ایده آل است. این رنگ برای کسانی که از اتاق خواب به عنوان محیط کار نیز استفاده می‌کنند یکی از کاندیداهای خوب محسوب می‌شود که خود ما به آن رای می‌دهیم.

رنگ سبز

روانشناسی رنگ سبز به ما می گوید که سبز رنگ طبیعت است. همراه با خود سرزندگی و طراوت دارد. افسردگی و افسرده شدن هیچ جایی در رنگ سبز نداشته و این رنگ پر از شور  شوق است. کسانی که زیاد روحیه سفر زیاد و زدن به دل طبیعت را دارند با رنگ سبز میانه بهتری داشته و انتخاب این رنگ می‌تواند همان حس و حال سرزندگی را در اتاق خواب نیز برای آن‌ها تداعی کند.

البته برای اتاق خواب بچه‌ها هم سبز می‌تواند با کمی سایه‌های بیشتر و پررنگ‌تر گزینه مناسبی باشد. بچه‌ها نیز با این رنگ میانه خوبی داشته و اشتیاق آن‌ها برای کارهای روزمره بیشتر خواهد شد.

رنگ صورتی

صورتی یک انتخاب جسورانه برای دیوار اتاق خواب است. از آن دسته از رنگ‌های سرد و روشنی است که انتخاب آن می‌تواند حس شادابی خاصی را در اتاق خواب ایجاد نماید. رنگ صورتی البته مانع از حواس پرتی هم شده و توجه و تمرکز بیشتری را در زمان خواب برای شما به وجود می‌آورد. زوج‌های جوان و کسانی که هنوز دل جوانی دارند با این رنگ بیشتر اخت می‌گیرند.

رنگ سفید

دوست داشتنی، محبوب و همیشگی کلماتی هستند که رنگ سفید را در دیوار اتاق خواب معرفی می‌نمایند. سفید رنگ دیوار اتاق خواب‌های بزرگ و جادار است. این رنگ اتاق خواب شما را بزرگ‌تر جلوه داده و البته هماهنگی بیشتر با سایر وسایل دکوراسیون خانه شما ایجاد می‌کند. از رنگ سفید هیچ وقت خسته نخواهید شد و همیشه می‌توان به جذابیت‌های آن اضافه کرد.

بدترین رنگ دیوار مناسب اتاق خواب

رنگ‌ها هیچ بدی‌ای ندارند و همه آن‌ها زیبا و جذاب و دوست داشتنی هستند. اما وقتی در جای نامناسب استفاده شوند ممکن است تاثیر بدی گذاشته و کمی فالش به نظر برسند. هر رنگی در هر جایی زیبایی خاص خود را دارد. شاید اگر روزی دریاها و اقیانوس‌ها به رنگ قرمز یا سبز ببینیم خیلی هوس دریا به سرمان نزند. رنگ دیوار اتاق خواب نیز باید با روانشناسی رنگ‌ها متناسب باشد. رنگ‌هایی هستند که انتخاب آن‌ها برای دیوار اتاق خواب می‌تواند چالش برانگیز باشد. از تاثیر آن‌ها نباید غافل شویم.

رنگ قرمز

قرمز رنگ هیجان و التهاب است. دیدن این رنگ در دیوار اتاق خواب ضربان قلب را بالا برده و به کل با نوع کاربری اتاق خواب سنخیت ندارد. البته قرمز از بهترین رنگ‌ها است اما نه برای اتاق خواب. حس آرامش مورد انتظار در زمان استراحت در اتاق خواب با رنگ قرمز از بین خواهد رفت.

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای مخصوصا هر چقدر تیره‌تر شود اتاق خواب شما را کوچک‌تر نشان داده و باعث می‌شود تا حس خفگی کنید. اتاق خواب باید نهایت آرامش را در ذهن ایجاد کند. رنگ‌های خیلی تیره مانند قهوه‌ای گزینه مناسبی برای این اتاق نیستند.

رنگ سیاه

سیاه در دیوار اتاق خواب برادر رنگ قهوه‌ای است. این رنگ نیز همان حس کوچک‌تر شدن اتاق خواب را ایفا کرده و مانع از آرامش سلول‌های خاکستری مغز می‌شوند. مخصوصا برای بچه‌ها این رنگ یک فاجعه در اتاق خواب است.

رنگ طلایی

طلایی و در کنار آن نارنجی رنگ شور و شوق هستند. رنگ ورزش و جست و خیز. برای اتاق خواب این رنگ‌ها چندان مناسب نیستند. برای کسانی که حس آرامش را در زمان استراحت می‌طلبند، نارنجی و طلایی می‌توانند حس معکوسی داشته و در طولانی مدت حتی تاثیرهای روانی زیادی نیز باقی بگذارند. رنگ‌های این چنینی برای فضاهایی شادتر گزینه بهتری هستند.

کلام آخر

انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب اهمیت بسیار زیادی برای داشتن حس آرامش در این فضا دارد. اگر تا کنون به این موضوع چندان اهمیت نمی‌دادید اکنون زمان آن رسیده تا با ایده‌های بالا رنگ بهتری برای دیوار  اتاق خواب خود انتخاب کنید. فراموش نکنید که خود شما قرار است‌بخش زیادی از ساعات خود را در طول شبانه روز در اتاق خواب باشید و روی روان انسان تاثیر می‌گذارد و نباید آن را سرسری بگیرید.

سرویس خواب نیلپر

سرویس خواب پاپلی جیوانی