اصول چیدمان فرش یکی از موضوعات بسیار مهمی می باشد که می توانید با رعایت آن زیبایی فوق العاده ای برای دکوراسیبون منزل خود به ارمغان بیاورید. فرش به طور قطع یکی از اساسی ترین و اصلی ترین وسایل خانه های ما ایرانی ها به حساب می آید که شاید خیلی از نحوه و شیوه درست پهن کردن آن با خبر نباشیم.

قبل از آنکه بخواهیم اصول چیدمان فرش و نحوه پهن کردن آن را برای شما دوستان بیان کنیم باید به این نکته اشاره کنیم، همانگونه که فرش می تواند باعث ایجاد یک حس فوق العاده و زیبایی به منازل ما شود، عدم رعایت درست و نکات پهن کردن آن می تواند باعث شلوغ شدن و سردرگمی در دکوراسیون و چیدمان منزل ما شود.

باید بپذیریم با وجود پیشرفت های زیادی که در زمینه تولید کف پوش های متنوع و گسترده ای که اتفاق افتاده است، اما همچنان مخصوصاً برای ما ایرانی ها فرش با اختلاف چشمگیری به عنوان بهترین پوشش کف به حساب می آید.

در واقع فرش در منازل یک عنصر سازمان‌بخش و نظم‌دهنده، پوشش کف، نقطه کانونی (Focal Point) و گاهاً عنصر تزئینی به حساب می آید.

1. مکان مناسب پهن کردن فرش را پیدا کنید

خیلی از ما به خاطر ندانستن اصول چیدمان فرش و نحوه پهن کردن بر این باوریم که همیشه باید کل فضای خانه خود را از فرش پر کنیم، در حال که این موضوع کاملاً  اشتباه است و اینکه شما در کجا و کدام قسمت منزل خود نیاز است که از فرش استفاده کنید، به خودی خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه بیشتر به این موضوع پی خواهید برد که گاهی نیاز است شما قسمتی از منزل را کامل فرش کنید، گاهی فقط قسمتی و در بعضی از مکان ها اصلاً نیازی به استفاده از فرش ندارید تا بتوانید زیبایی و جذابیت را به خانه خود ببخشید.

قبل از آنکه بخواهیم نکات بعدی را برای شما بیان کنیم لازم است که شما تفکرات و ذهنیت های قدیمی خود را از نحوه پهن کردن فرش کنار گذاشته و با توجه به اصول پیش بروید، البته به این نکته نیز دقت کنید که ما تمام این موارد را برای زیباتر شدن دکوراسیون شما بیان می کنیم و این موضوع متناسب با سلایق افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

2. اندازه مناسب فرش از مهمترین اصول چیدمان فرش

در خیلی از موارد مشاهده می کنیم که هر چقدر در منزل خود تلاش می کنیم و مکان مبل ها را تغییر می دهیم بازهم به نوعی به هم ریختگی و بی نظمی در دکوراسیون مشاهده می کنیم قافل از اینکه مشکل اصلی اصلاً مکان مبل های نمی باشد و این اندازه فرش می باشد که باعث این موضوع می باشد.

از اصول چیدمان فرش این می باشد که در زمان خرید و انتخاب فرش از لحاظ اندازه به گونه ای عمل کنید که بعد از پهن کردن فرش در موقعیت مورد نظر، مبل ها قابلیت این را داشته باشند که پایه های عقب بر روی زمین قرار گرفته و پایه های جلو روی فرش.

البته فراموش نکنید که این موضوع بیشتر برای انتخاب فرش های داخل حال و پذیرایی صحیح می باشد و برای اتاق خواب ها و راهروها شما باید به شیوه دیگری عمل کنید.

3. اگر مبل های پذیرایی سِت نیستند، اصول چیدمان فرش متفاوت است!!

در برخی از منازل مبل های استفاده با هم متفاوت می باشند. در صورتی که مبل های آپارتمان شما نیز جز این دسته می باشند بهتر است به جای استفاده از اصول چیدمان فرش که در قسمت بالا بیان کردیم به این شکل عمل کنید:

صندلی هایی که دارای شکل متفاوت با کاناپه ها می باشند بهتر است هر چهار پایه آنها بر روی فرش قرار بگیرند و کاناپه ها نیز به گونه ای چیدمان شوند که دو پایه جلو بر روی فرش قرار بگیرند و پایه های عقب بر روی زمین.

شما با این کار می توانید فضای منزل خود را مدیریت کرده و به نوعی هر چیدمان و دکوراسیونی که مد نظرتان می باشد را ایجاد کنید و به یک فضای مدرن تبدیل کنید.

4. پهن کردن قالیچه کوچک در پذیرایی

مورد بعدی که لازم است به آن توجه شود استفاده از قالیچه های کوچک در پذیرایی می باشد که اصولاً دستباف می باشند.

از آنجایی که قالیچه های دستباف اصولاً دارای قیمت بالایی می باشند و اگر دارای متراژ کمی نسب به اندازه پذیرایی شما باشند بهتر است که هیچکدام از پایه های کاناپه و صندلی ها بر روی آن قرار نگیرد.

با اینکار شما به دو هدف دست خواهید پیدا کرد، اول اینکه قالیچه شما خود را بیشتر نشان خواهد داد و از طرفی دیگر حفظ و نگهداری فرش دستباف شما بهتر انجام خواهد شد.

5. اصول چیدمان فرش در اتاق خواب

زمانی که شما برای پهن کردن فرش در اتاق خواب اقدام می کنید باید به چندین نکته مهم دقت کنید:

اول اینکه از آنجایی که لازم است شما بعد از بیدار شدن از خواب پا روی یک کف پوش نرم و گرم قرار دهید بهتر است از فرش هایی استفاده کنید که دارای اندازه بزرگی باشند. این اندازه باید به گونه ای انتخاب شود که بتواند بیش از 30 تا 45 سانت از اطراف تخت شما را پوشش دهد.

با اینکار علاوه بر مشخص بودن طرح و زیبایی فرش ؛ شما از گرما و نرم بودن قالی نیز به نحو احسنت استفاده خواهید کرد.

مورد دوم نیز این می باشد که تلاش کنید تا حد امکان از قالیچه های گردو یا کوچک برای اتاق استفاده نکنید، اما در صورتی که مجبور به استفاده از آنها شدید تمام تلاش خود را کنید که قالیچه شما به طور کامل جلوی تخت را پوشش دهد، در این حالت حداقل می توانید یک دکوراسیون زیبا و مدرن برای منزل خود ایجاد کنید.

6. اصول چیدمان فرش در غذاخوری و آشپزخانه

بعد از پذیرایی و اتاق خواب نوبت به آشپزخانه و غذاخوری می باشد. یادتان باشد باید شما لازم است با خرید و تهیه فرش هایی با اندازه بزرگ به گونه ای عمل کنید که وقتی میز غذاخوری بر روی فرش قرار می گیرد، فضا برای جلو و عقب شدن صندلی ها بر روی فرش مناسب باشد.

در غیر اینصورت در زمانی تغییر موقعیت صندلی فرش نیز به همراه آنها جا به جا شده و بی نظمی خواصی به درواسیون شما می دهد و همچنین طرح و زیبایی فرش شما در زیر پایه های صندلی ها مخفی می شوند.

7. پهن کردن فرش در راهرو

یکی از بزرگترین دردسرهایی که بسیاری از خانم های خانه دار با آن همراه می باشند پیدا کردن یک فرش مناسب با راهروها می باشند.

از آنجایی که ابعاد راهروها اصولاً دراز و باریک می باشند به طور قطع فرش انتخابی شما نیز باید به همین ابعاد باشد، اما سوالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که پیدا کردن فرشی که از لحاظ ابعاد دقیقاً مناسب با ابعاد راهرو باشد بسیار سخت و گاهاً غیر ممکن می باشد.

در این صورت اصول چیدمان فرش دین شکل است که شما باید به طول راهرو خود دقت کنید تا عرض آن، استفاده از یک فرش با عرض کمتر و طول هم اندازه با راهرو می تواند بهترین گزینه انتخابی باشد.

8. نباید کل فضای آپارتمان را با فرش پر کرد

یک دیدگاه سنتی و اشتباهی که در بسیاری از منازل ایرانی مشاهده می شود این است که تصور می شود باید کل متراژ آپارتمان با فرش و موکت پر شود!!

از لحاظ اصول چیدمان فرش مدرن این دیدگاه کاملاً اشتباه می باشد و اگر قرار بود این دیدگاه درست باشد پس چرا این همه هزینه های بالا در ساخت آپارتمان های جدید برای طراحی و استفاده از کف پوش های مدرن و رنگارنگ انجام می شود؟!!

پس یادمان باشد در متراژ کلی آپارتمان عدم استفاده از فرش در بعضی از نقاط نه تنها بد نیست، بلکه باعث افزایش زیبایی دکوراسیون منزل خواهد شد.

9. نزدیک لبه های دیوار را فرش نکنید!

مورد بعدی که لازم است در مورد اصول چیدمان فرش در منزل خود به آن دقت کنید خالی گذاشتن لبه های نزدیک به دیوارها می باشد که می تواند زیبایی خاصی برای دکوراسیون داخلی شما به همراه داشته باشد.

برای منازل قدیم با متراژ بالا فاصله از دیوار بین 30 تا 45 سانتی می باشد در حالی که برای آپارتمان های کوچک با متراژ کم این فاصله تا 20 سانتی متر نیز کفایت می کند.

10. سعی کنید فضای خود را ست کنید

در خیلی از مواقع می شنویم که خانم ها به همدیگر توصیه می کنند از این رنگ فرش یا این مدل به هیچ وجه استفاده نکنید، اما اگر واقعاً این رنگ ها و مدل ها بد می باشد چرا باید شرکت های تولیدکننده و بافندگان فرش دستباف به سراغ این رنگها و طراحی ها بروند؟

این سبک دکوراسیون و طراحی منزل شما می باشد که می تواند نوع فرش انتخابی شما را مشخص کند.

اگر به دنبال ایجاد یک هارمونی رنگ مناسب می باشید لازم است تمام تلاش خود را بکنید تا رنگ فرش، مبلمان و پرده های شما با هم ست شوند.

اگر هم به دنبال یک سبک مدرن با مبلمان ساده و بدون تزئینات می باشید از فرش‌هایی با حال‌و‌هوای مدرن، در سبک روستیک که حال‌و‌هوای روستایی دارند و یا از فرش‌هایی با نقشه‌های ساده مانند گلیم و جاجیم استفاده کنید. اما اگر دنبال سبک کلاسیک می باشید از فرش‌هایی با نقشه‌‌های اصیل و سنتی مانند فرش‌ هایی با نقشه‌ های ایرانی استفاده کنیم.