«خودم می‌تونم انجام بدم!» یکی از پربسامدترن عباراتی است که والدین از کودکان خود می‌شنوند. کودکان می‌خواهند در انجام کارها مستقل شوند و این وظیفه والدین است که محیط امن و وسایل مورد نیاز برای کسب استقلال آن‌ها را فراهم کنند.

یک لحظه خودمان را جای کودکان بگذاریم. احتمالاً باید احساس «آلیس در سرزمین عجایب» را داشته باشیم: ناگهان همه چیز بزرگ‌تر شده است. برای برداشتن کتاب از کتابخانه یا شستن دست‌هایمان نیاز داریم از صندلی و زیرپایی استفاده کنیم و وقتی بخواهیم غذا بخوریم با یک میز بزرگ روبه‌رو هستیم و نیاز داریم یک نفر ما را روی صندلی بنشاند.

 وقتی هم پشت میز نشستیم، آن‌قدر بزرگ است که دستمان به محتویات روی میز نمی‌رسد و دائم باید از بقیه بخواهیم آن‌ها را به ما برسانند!

حالا تصور کنید زندگی چقدر برای بچه‌ها در دنیایی با این ابعاد سخت است، به‌ویژه وقتی قرار است خودشان کارهایشان را انجام دهند و استقلال پیدا کنند. به همین دلیل میز و صندلی کودک برای رشد بچه‌ها و به دست‌آوردن استقلالشان لازم است.

 در ادامه مزیت‌های داشتن میز و صندلی کودک را می‌خوانیم:

۱. آموزش عملی مهارت‌های زندگی

با داشتن میز و صندلی کودک، بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند چطور میز غذا را بچینند بعد از خوردن غذا آن را تمیز کنند تا وقتی بزرگ‌تر شدند بتوانند در این کارها به والدین خود کمک کنند‌. بعضی از بچه‌ها کم‌کم عاشق تمیزکردن میز با دستمال می‌شوند و دوست دارند میز را برق بیندازند!

۲. ایجاد مکانی مخصوص کودک

میز و صندلی کودک فقط برای زمان خوردن غذا استفاده نمی‌شود. بچه‌ها برای نقاشی ‌کشیدن، کاردستی ساختن، خمیر بازی، تمرین مهارت‌های نوشتن، کتاب خواندن و خیلی کارهای دیگر پشت میز می‌نشینند. به این ترتیب می‌توانند فضای مناسبی را برای خودشان داشته باشند، بدون اینکه کل خانه را به هم بریزند.

۳. راحت‌تر نشستن کودک

سایز کوچک صندلی‌های کودک، برخلاف صندلی بزرگ‌سال‌ها، به بچه‌ها این امکان را می‌دهند که کف پاهایشان را روی زمین بگذارند و پشتشان را به پشتی صندلی تکیه دهند، بنابراین بدنشان به علت نشستن نامناسب خسته نمی‌شود.

۴. کمک به کسب استقلال کودک

با داشتن میز و صندلی کودک، بچه‌ها می‌توانند خودشان روی صندلی بنشینند و بلند شوند، بدون اینکه نیاز به کمک بزرگ‌ترها داشته باشند. حالا دیگر خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند کی پشت میزشان بنشینند، کی بلند شوند و بدون نیاز به کمک کسی غذا بخورند یا هر فعالیت دیگری که خواستند انجام دهند.

مثلاً می‌توانند هر موقع دوست داشتند تکه‌ای کاغذ بیاورند و نقاشی بکشند یا وسایل خمیربازی خود را روی میز بچینند و بازی کنند.

۵. تشویق تعامل بهتر بین خواهر و برادرها

در خانواده‌های دارای دو فرزند یا بیشتر، معمولاً بچه‌های کوچک‌تر همه‌جا دنبال بچه‌‌های بزرگ‌تر می‌روند و می‌خواهند همان کاری را بکنند که آن‌ها انجام می‌دهند. این اتفاق بیشتر وقت‌ها منجر به دعوا می‌شود، چون کوچک‌ترها در کار بچه‌های بزرگ‌تر دخالت می‌کنند یا حریم خصوصی آن‌ها را حفظ نمی‌کنند.

 اما وقتی هر کدام از بچه‌ها صندلی خود را داشته باشند، حتی با وجود اینکه پشت یک میز نشسته‌اند، می‌توانند فضایی را به‌عنوان حریم خود معین کنند.