پنتون چیست؟

پنتون یا پانتون (Pantone) نام شرکتی است که منبع معتبر و مشهور جهانی در زمینه رنگ است.

برادران ملوین و جسی لیواین سال 1950 در نیویورک شرکتی به نام M & J Levine Advertising تاسیس کردند و به فعالیت چاپ و نشر پرداختند. پس از چندین سال لورنس هربرت که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بود در این شرکت استخدام شد. او توانست با اتکا بر توانایی‌های خود دستگاهی را بسازد که به استانداردسازی رنگ‌ها می‌پرداخت. این دستگاه مانع از آن می‌شد تا رنگ‌های مشابه باهم اشتباه گرفته شوند. به این صورت که همچون جدول مندلیف برای هر رنگ یک شماره به‌خصوص در نظر می‌گرفت.

این شرکت در ابتدا فقط کاتالوگ‌های پنتون را چاپ می‌کرد؛ تا این‌که در سال 2000 ایده رنگ سال توسط لورنس مطرح شد. این ایده توسط طراحان مد و تولیدکنندگان کالاهایی همچون دکوراسیون منزل مورد استقبال قرار گرفت. بدین ترتیب هر ساله رنگ سال با توجه به عوامل متعددی توسط این شرکت انتخاب می‌شود.

رنگ سال ۲۰۲۲ یک رنگ آبی بنفش خاص و متفاوت است.

روند انتخاب رنگ سال ۲۰۲۲

شرکت معتبر رنگ‌شناسی پنتون رنگ سال 2022 را آبی پررنگ با ته‌رنگ بنفش که کمی به قرمز تمایل دارد، انتخاب کرد. این رنگ Very Pery نام داشته و یک رنگ خاص و شیک به‌شمار می‌آید که در ادامه با کاربرد آن در دکوراسیون منزل آشنا می‌شوید.

جهان پیرامون ما پر از رنگ است. اگر با دقت به اطرافتان نگاه کنید خواهید دید که زندگی بدون وجود رنگ‌ها جذابیتی ندارد. کمپانی پنتون از سال 2000 انتخاب رنگ سال را برعهده گرفت. این کمپانی با توجه به عوامل مختلفی هر ساله یک یا دو رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب می‌کند. رنگ انتخاب شده می‌تواند بیان‍‍گر فرهنگ جهانی باشد و در راستای تحقق اهداف کارآفرینان و صاحبان حرفه قدم بردارد. رنگ‌ها یکی از راه‌های مهم برقراری ارتباط به‌شمار می‌آیند.

بعد از بیست ‎‌و دو سال معرفی رنگ سال، پنتون برای اولین‌بار اقدام به ساخت یک رنگ جدید برای عرضه به بازار و معرفی رنگ سال کرد هرچند که مشابه رنگ Very Peri پیش‌تر وجود داشت.

رنگ اصلی هر سال چطور تعیین می‌شود؟

هرساله بیش از ۱۰ میلیون طراح و گرافیست در سراسر جهان به انتظار انتخاب رنگ سال از طرف شرکت پنتون می‌نشینند. شرکتی که فعالیت خود را از سال ۱۹۶۳ آغاز کرده و به‌طور حرفه‌ای در زمینه‌ی انتخاب و تولید رنگ فعالیت می‌کند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا تمام زوایای زندگی افراد جامعه و حتی صنایع مختلف را به‌خوبی پوشش بدهند. به همین دلیل، برای انواع پارچه، لوازم‌آرایشی، دکوراسیون و غیره در ماه دسامبر هر سال رنگ مناسبی را برای سال آینده انتخاب می‌کنند. استانداردهای این شرکت، هر دو بخش دیجیتال و فضای واقعی را شامل می‌شود تا کار طراحان آسان‌تر و دقیق‌تر انجام بگیرد؛ ضمن اینکه شرایط روانی حاکم بر جهان را هم در نظر دارد.

پنتون برای هر رنگی شماره‌ی خاصی دارد.

ویژگی‌های رنگ سال ۲۰۲۲

Very Peri در عین این‌که به رنگ آبی نزدیکی زیادی دارد و طرفداران این رنگ را راضی می‌کند، در ترکیبات خود کمی رنگ قرمز هم دارد و شاید به‌همین دلیل در کنار احساس آرامش، حس حرکت را نیز القا می‌کند و حس خلاقیت را برمی‌انگیزد. لوری پرسمن، معاون رنگ در مؤسسه پنتون می‌گوید: ساخت یک رنگ جدید بعد از مدت‌ها برای اولین‌بار در این شرکت اتفاق افتاده و این نیز نمادی از تغییراتی است که در سال آتی پیش روی ما قرار می‌گیرد؛ رنگ سال آینده منعکس کننده اتفاقاتی است که در فرهنگ جهانی می‌گذرد و بیانگر سوالاتی است که مردم در تلاش برای دریافت پاسخ آنها هستند.

از جمله ویژگی های این رنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد

  القاکننده حس هیجان، شادی و پویایی

  دارای خلاقیت جسورانه و تخیلی قوی

  ارتباط دهنده موثر و برقراری تعامل بین افراد

 بیان احساسات و ایده‌ها به بهترین شکل

PANTONE ۱۷-۳۹۳۸ Very Peri با ترکیب طیف‌های آبی و بنفش-قرمز، شادابی و حضور پویا را نشان داده و بیان خلاقیت خود را تشویق می‌کند.

رنگ سال ۲۰۲۲ پنتون برای دکوراسیون منزل

یکی دیگر از نکاتی که شرکت پنتون درمورد رنگ بنفش وری پری ذکر کرده این است که به دلیل قوی و جذاب بودن این رنگ، استفاده از آن برای یک عنصر از دکوراسیون هم می‌تواند به خانه‌‌ی شما جلوه‌ی تازه‌ای بدهد. به معنای دیگر، لازم نیست تمام اِلمان‌ها و اجزای دکوراسیون منزل خود را برای تطبیق پیدا کردن با مد جدید عوض کنید؛ البته این تا حد زیادی به رنگ و تِم دکور فعلی منزل شما هم بستگی دارد اما در کل این رنگ آن‌قدر چشمگیر است که یک عنصر کوچک از آن، یک تغییر بزرگ ایجاد کند!

ست کردن رنگ سال ۲۰۲۲

از آنجا که رنگ سال ۲۰۲۲ جذاب و نو به‌شمار می‌آید، برای ست کردن هم چالش‌برانگیز است. شرکت پنتون برای آسان کردن کار، چهار پالت رنگی متعادل‌کننده برای این رنگ جدید ارائه کرده که استفاده از این رنگ‌های مکمل کمک می‌کند تا رنگ سال جلوه بهتری داشته باشد.

مبلمان نیلپر خانگی

مبلمان پاپلی جیوانی