نور طبیعی خورشید، مطلوب ترین نور برای چشم انسان هاست و یکی از عناصر مهم و عوامل تاثیرگذار در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی هست به همین دلیل بهره گیری از نور طبیعی خورشید در فضای داخلی یکی از اولویت های اصلی پروژه های  مشاوران طراحی داخلی و دکوراتورهای داخلی هست. چون نور طبیعی، علاوه بر تاثیراتی که در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی فضا میذاره بر روی سلامت جسم و روان افراد هم داره پس مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی از ترفند و روش های مختلفی برای افزایش ورود نور طبیعی خورشید در فضا استفاده میکنن.

با افزایش نور طبیعی خورشید در هر فضایی مخصوصا فضای داخلی خانه، فضایی سالم تر و سرزنده تر برای استراحت و زندگی و به دور از افسردگی خواهیم داشت. تقویت نور طبیعی در هر فضایی باعث میشه طراحی داخلی و عناصر مختلف دکوراسیون داخلی مثل رنگ ها بیشتر دیده بشن و فضایی زیباتر و جذابتری داشته باشیم.امروزه به دلیل اینکه بسیاری از مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی به دنبال راه حل هایی برای استفاده از انرژی های طبیعی و تجدید پذیر هستن و از عناصر سازگار با محیط زیست در پروژه های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی استفاده میکنن ، نور طبیعی خورشید یکی از مهمترین این راه حل هاست که مشاوران طراحی داخلی و دکوراتورهای داخلی با کمک ترفندهایی برای بهره گیری از آن در فضای داخلی خود بکار میبرن که در ادامه به معرفی این ترفندهای طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی میپردازیم.

در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی ، نور در کنار عناصر و مفاهیم دیگه ای مثل ساختار ، نظم فضایی ، مصالح ، رنگ و… مطرح میشه و به عنوان یه عنصر مجزا در فضای داخلی نقش ایفا میکنه. یکی از مشخصه های نور طبیعی تغییر میزان تابش اون در ساعات مختلف روز هست.نور طبیعی در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی باعث ایجاد روشنایی فضای داخلی میشه و در آخر به حرارت تبدیل میشه پس میزان تابش نور طبیعی به فضای داخلی باید با توجه به نوع ساختمان و شرایط اقلیمی تامین بشه.

یکی از عواملی که میتونه در نورگیری فضای داخلی و وجود نور طبیعی در محیط تاثیر مستقیمی داشته باشه، موقعیت جغرافیایی ساختمان و ساخت آن در یکی از چهار جهت اصلی زمین هست.میتونیم بگیم که ساختمان هایی که در جهت تابش نور خورشید قرار میگیرن از نور طبیعی بیشتری برخوردارن بنابراین میتونیم نور طبیعی فضای داخلی رو به چهار دسته اصلی شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تقسیم کنیم و از طرفی نیز موقعیت جغرافیایی ساختمان رو هم با توجه به مناطق سردسیری یا گرمسیری در نظر داشته باشیم.

برای مثال، اگه ساختمانی در شرایط آب و هوایی سردی قرار گرفته باشه باید در جهتی قرار بگیره تا بیشترین تابش نور رو دریافت کنه و اگه در شرایط اقلیمی گرمی قرار داشته باشه باید جهت جوری تنظیم بشه که شدت تابش نور کمتر باشه و اشعه خورشید مستقیما به فضای داخل وارد نشه.

پس این وظیفه مشاوره طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی هست که نور طبیعی رو با توجه به این دو عامل با کمک ترفند و تکنیک های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی وارد فضای داخلی کنه چون جهت تابش نور طبیعی در هر کدام از این جهت ها یه حس و ویژگی خاصی رو به طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی فضا میده.

نور طبیعی در فضای داخلی علاوه بر تاثیری که بر روی دیده شدن طراحی داخلی و عناصر دکوراسیون داخلی فضا میشه روی سلامتی جسم و روان افراد حاضر در فضا هم تاثیرات زیادی میذاره و انرژی زیادی رو برای آنها فراهم میکنه همچنین افزایش نور طبیعی در تغییرات مثبت خلق و خوی افراد حاضر در فضا نیز تاثیرگذاره .

به همین دلیل وجود نور طبیعی در هر فضایی باعث میشه مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی از آن به بهترین نحو در پروژه های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی خود استفاده کنن. یکی از مهمترین مزیت های استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی، کاهش مصرف در هزینه های برق و انرژی گرما و حفاظت از محیط زیست هست که امروزه یکی از مهمترین موضوعات مهم و مطرح در دنیاست.

مشاوران طراحی داخلی و دکوراتورهای داخلی برای تنظیم جهت تابش و ورود نور طبیعی به داخل فضا نیز میتونن از یه سری ترفند طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی استفاده کنن که میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1.استفاده از نورگیر سقفی یا اسکای لایت در فضای داخلی

استفاده از نور عمودی با کمک پنجره های سقفی یکی از راهکارهای مناسب برای نورگیری فضای داخلی هست. استفاده از نورگیرهای سقفی یا همان اسکای لایت در فضای داخلی یکی از ترفندهایی هست که مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی برای افزایش ورود نور طبیعی به فضای داخلی  ازآن استفاده میکنن. این نوع از نورگیرها، علاوه بر عبور نور طبیعی، باعث نمایش آسمان و زیبایی طبیعت میشن.

نورگیرها میتونن مقدار قابل توجهی از نور طبیعی رو وارد فضا کنن و برای بهره گیری درست از نور طبیعی مشاوره طراحی داخلی و دکوراتور داخلی باید به ابعاد و  اندازه نور گیر و جهت قرار گرفتن آن توجه کنه. نورگیر سقفی، جایگزین مناسبی برای پنجره‌ های عمودی هستن و میتونن سه برابر بیشتر از آنها نور رو وارد فضای داخلی کنن و برای فضاهای کوچیک هم مناسبن چون فضای بیشتری برای مبلمان و دیگر عناصر دکوراسیون داخلی فراهم میکنن. همانطور که گفتیم مشاوره طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی برای طراحی و جایگذاری نورگیر سققی باید به یکسری نکات توجه کنه: 1.موقعیت و مسیر حرکت خورشید 2.موقعیت درختان برای سایه اندازی 3.میزان آلودگی هوا 4.موقعیت مکان ابرها در مقابل هوای آفتابی.

برای ساخت نورگیرها میتونیم از شیشه های شفاف یا رنگی، پلی کربنات و یا اکریلیک استفاده کنیم تا بتونیم به ورود نور به فضای داخلی کمک کنیم. این نور گیرهای در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی به سه نوع ثابت، لوله‌ای، باز شونده و محدب طراحی و ساخته میشن که مشاوره طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی با توجه به نوع فضا، اندازه و ابعاد و 4 فاکتوری که در بالا گفته شد نوع طرح و شیشه ی اونو انتخاب و در فضا بکار میبره.

نورگیرسقفی در مکان های مختلفی از فضای داخلی قرار میگیره، برای مثال برای فضایی مثل فضای خانه از این نورگیرها برای بالای تخت اتاق خواب، اتاق زیر شیروانی، حمام،اتاق نشیمن و حتی آشپزخانه استفاده میکنن.نورگیرهای سقفی یا همان اسکای لایت در خانه ویژگی هایی رو به فضای داخلی میدن که مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی از آنها استقبال میکنن که میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

-نور گیرهای سقفی اگرچه شیشه ای هستن و نور طبیعی رو وارد فضای خانه میکنن اما حریم خصوصی افراد داخل خانه رو به خطر نمیندازن.

-نورگیرهای سقفی به تهویه و جریان هوای داخلی کمک میکنه.

-این نوع از نورگیرها به گرم شدن فضای داخلی کمک میکنن که گزینه مناسبی برای فضای حمام و اتاق نشیمن هست.

-در هزینه های مصرف انرژی هم کمک زیادی میکنه و باعث میشه مصرف انرژی های تجدید ناپذیر کمتر بشه و به محیط زیست هم آسیب نمیرسه.

-اگر در فضای داخلی گیاه نگه داری میشه به رشد و سلامت آنها هم کمک میکنه و مکانی مناسب برای نگهداری آنهاست.

نکاتی که مشاوران طراحی داخلی و دکوراتورهای داخلی برای نصب این نوع از نورگیرها باید بهش توجه کنن اینکه نورگیرهای سقفی رو باید روی سطح های مسطح و یا سطح شیبدار با شیبی بین 1 تا 20 درجه نصب کنن.اتاق هایی که رو به شمال هستن گزینه های مناسبی برای نصب این نوع از نورگیرها هستن.در ضمن نورگیرهای سقفی برای فضاهایی که سقف کوتاهی دارن کاربردی ترن چون باعث میشن که سقف بلندتر دیده بشه و فضا هم بازتر نشون داده بشه.

2.استفاده از رنگ سفید برای تقویت نور طبیعی و انعکاس آن در فضای داخلی

انتخاب رنگ سفید در فضای داخلی برای پوشش اصلی ، فضارو روشن تر و بزرگتر نشون میده و گزینه مناسبی برای فضاهای کوچیک و کم نور هست. رنگ سفید، یکی از رنگ های خنثی و پرطرفدار در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی شناخته میشه.استفاده از رنگ سفید در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی باعث ایجاد حس لطافت، آرامش و پاکیزگی هست و به عنوان یکی از کاربردی ترین رنگ ها در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی یه فضاست چون با همه رنگ ها قابل ترکیب هست.

رنگ سفید یه رنگ بازتابنده هست یعنی بجای اینکه نور رو جذب کنه به داخل فضا بازتاب میکنه برای همین مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی از کف پوش ها، دیوارهایی به رنگ سفید و وسایل تزئینی سفید رنگ ، آشپزخانه و اتاق خواب ها برای افزایش نور طبیعی استفاده میکنن.

3.استفاده از سطح های صاف و صیقلی مثل آیینه در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

یکی از روش هایی که مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی میتونن برای افزایش ورود نور طبیعی خورشید به فضای داخلی ازش استفاده کنن بکارگیری سطح های صیقلی و صاف مثل آیینه هست.اگه مشاوره طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی این سطوح رو بتونه در جهت تابش نور خورشید و زاویه مناسب برای بازتاب قرار بده با انعکاس نور طبیعی میتونه روشنایی بیشتری رو در فضای داخلی ایجاد کنه.

آیینه به عنوان یکی از شناخته ترین سطح های صاف و صیقلی ، به افزایش تجسم نور طبیعی در فضای داخلی کمک میکنه و با هر سبکی هماهنگی داره و مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی برای فضاهای کوچک و کم نور برای روشنایی و دلبازتر شدن آن از آیینه به اشکال مختلفی استفاده میکنن.

پس میتونیم نتیجه بگیریم که آیینه و سطوح صاف و صیقلی با داشتن قابلیت انعکاس نور به تقویت ورود نور طبیعی به فضای داخلی کمک زیادی میکنه و باعث ایجاد فضایی مطلوب و روشن میشه.مشاوره طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی میتونه با قرار دادن آیینه در کنار پنجره ها و یا نورگیر در جهت و زاویه مناسب به افزایش تابش نور طبیعی در فضای داخلی کمک کنه. مثلا یکی از کاربردهای جالب استفاده از آیینه برای تقویت ورود نور طبیعی به داخل فضا اینکه یه آیینه قدی رو بین دو پنجره قرار بدیم که باعث ایجاد حس امتداد فضا و فریب خوردن ذهن افراد حاضر در فضا میشه که احساس میکنن فضای داخلی روشنتر هست.

4.استفاده از شیشه های شفاف برای پنجره ها

با توجه به اهمیت حضور نور طبیعی در فضاهای داخلی، دکوراسیون داخلی  و تاثیراتی که روی افراد میذاره، باید به دنبال متریال باشیم که نور طبیعی رو وارد فضا کنه و در عین حال عایق باشه. شیشه، یکی از متداول ترین متریال ها برای عبور نور طبیعی به داخل فضا هست و انواع مختلفی داره .

پنجره ها یکی از متداول ترین راه های ورود نور طبیعی به داخل فضاست پس مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی برای افزایش ورود هر چه بیشتر نور علاوه بر اینکه میتونن تعداد ، ابعاد و اندازه آنها رو بیشتر کنن باید از شیشه های شفاف برای ساخت پنجره ها استفاده کنن.

شیشه شفاف، یکی از رایج ترین انواع شیشه هست که در دکوراسیون داخلی فضا استفاده میشه. این نوع از شیشه بی رنگ هست و و چون در ترکیبات خودش اکسیدهای آهن وجود داره معمولا لبه های این شیشه به رنگ آبی و سبز دیده میشن.این شیشه ها 80تا 90 درصد از نور طبیعی رو از خودشون عبور میدن به همین دلیل گزینه مناسبی برای افزایش نور طبیعی در فضا هستن و مشاوره طراحی داخلی و دکوراتور داخلی از این شیشه میتونن در قسمت های مختلف فضا نیز استفاده کنن.

5.لامپ های خورشیدی

یکی از جدیدترین ترفندهای ورود نور طبیعی به داخل فضای داخلی بکار بردن لامپ های خورشیدی هست.این نوع از لامپ ها به شکل لوله های فلزی با قابلیت خمیدگی هست که در زیر شیروانی نصب میشن و از این طریق نور طبیعی خورشید رو وارد فضای داخلی میکنن.

مشاوران طراحی داخلی و دکوراتورهای داخلی از این لامپ ها امروزه در فضاهای مختلفی مثل خانه،فضاهای اداری و بخش هایی که در آن نور وجود نداره مثل راهروها ، حمام و غیره استفاده میکنن.

6-استفاده از درب های شیشه ای

درب های شیشه ای اجازه ورود نور طبیعی رو از فضای بیرونی به فضای داخلی میده و اگه برای تفکیک بخش های درونی فضا هم استفاده بشه نور فضا رو محدود نمیکنه بلکه نور رو در محیط داخلی منعکس میکنه. نصب درب های پاسیو هم برای افزایش نور طبیعی آشپزخانه یا اتاق نشیمن تاریک مناسب هست.

7-انتخاب کف پوش براق

 یکی از تاثیرگذارترین ترفندهای انعکاس نور طبیعی در فضای داخلی استفاده از کف پوش های براق به رنگ روشن هست. که این ترفند برای فضاهای کوچک و کم نور یکی از گزینه های مناسب هست.

8-استفاده از پرده هایی با جنس های مختلف برای تنظیم ورود نور طبیعی به فضای داخلی

بیشتر فضاها پنجره دارن و این امکان رو به مشاوره طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی میده تا از این دریچه برای کسب بیشتر نور طبیعی خورشید استفاده کنن که با کمک نوع شیشه و نوع پارچه پرده میتونیم میزان ورود نور رو تنظیم کنیم.

جنس پرده پنجره ها رابطه مستقیمی با میزان ورود نور طبیعی به داخل فضا داره. مثلا اگه فضایی میزان تابش و ورود نورش شدید باشه مشاوره طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی برای انتخاب پارچه برای پرده باید به سراغ پارچه های ضخیم تری مثل کتان بره ولی اگه فضای داخلی کوچک باشه و کم نور مشاوره طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی از پارچه های نازکتری مثل حریر برای پرده ها استفاده میکنه تا نور بیشتری وارد فضا بشه.

کلام آخر

امروزه یکی از مهمترین دغدغه های مشاوران طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی استفاده از نور طبیعی خورشید در فضاهای داخلی برای ایجاد روشنایی و بزرگتر جلوه دادن فضا بدون هدر رفت انرژی برق هستن. به همین دلیل آنها برای تقویت ورود نور به داخل فضا از یکسری ترفندهای طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی مثل استفاده از نورگیر سقف، رنگ سفید، آیینه و شیشه و غیره استفاده میکنن که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.