روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب مبلمان یکی از آن چیزهایی است که تا حد زیادی می‌تواند سالن پذیرایی خانه‌مان را به فضایی گرم و آرام یا سرد و نامناسب تبدیل کند. پس بهتر است آن را جدی بگیرید.

روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب مبلمان کار ساده‌ای نیست. طبیعی است که برایش استرس داشته باشید. وقتی داریم درباره هزینه خرید مبلمان خانه حرف می‌زنیم، یعنی قرار است کلی پول بدهید و درست مثل یک سرمایه‌گذاری مهم است چرا که تصمیم بزرگی برای دکور خانه‌تان به حساب می‌آید. مبلمان خانه به عنوان بزرگ‌ترین عناصر خانه، جزو چیزهایی است که رنگ آن تا حد زیادی در تعیین نحوه انتخاب دیگر اجزای دکور، تأثیر دارد. درباره رنگ مبلمان بیشتر رنگ‌های خنثی امتحان شده‌اند و جواب هم داده‌اند. اما بس است دیگر، تا دلتان بخواهد رنگ‌های خنثی دیده‌ایم، احتمالاً شما هم همین حس و حال را داشته باشید، بیایید کمی متفاوت برخورد کنیم.

سراغ روانشناسی رنگ‌های در انتخاب مبلمان که می‌روید، خوب توجه کنید!

وقتی سراغ انتخاب از پالت‌های رنگی موجود می‌روید، باید کار سخت تصور و تخیل را انجام دهید. البته، یک ماجرایی وجود دارد، آن هم اینکه از دیرباز این جر و بحث وجود داشته که آیا مبلمان باید به رنگ‌های خنثی باشند یا نه. تا دلتان هم بخواهد درباره‌اش مقالات مختلفی نوشته شده است. اما این بار ما قرار است بگوییم چرا هر دوی‌شان نباشد؟ رنگ خنثی به طور سنتی به این کمک می‌کند که فضای گرمی ساخته شود درحالی‌که رنگ‌های برجسته به این معناست که مبلمان خانه شما، ستاره خانه‌تان است. در عوض، ما داریم دنبال جایگزین جدیدی برای رنگ‌های خنثی می‌گردیم. حالا سؤالی که با آن این مطلب را شروع کردیم نحوه روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب مبلمان بود. با نگاهی به رنگ‌های گرم، پارچه‌های براق و سخت‌افزار صیقل داده شده، می‌توانید رنگ‌های خاموش را در فضای سالن خود که رنگی است، بدون این که اغراق‌آمیز باشد، قرار دهید و چیدمان زیبایی ایجاد کنید.

روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب مبلمان | تناسب و ست بودن!

ست کردن مبلمانتان با رنگ دیوار خوب است و انتخابی است که احتمال پشیمانی‌تان در آن کم به نظر می‌رسد. البته، این ایده شما را به یک رنگ مبلمان یا دیوار محدود می‌کند. آن هم برای مدت زمانی طولانی. در عوض، سعی کنید به رنگ‌های مبلمان و دیوارتان به عنوان رنگ‌های اصلی پالت فکر کنید. چه رنگ خنثی‌ای را بیشتر دوست دارید؟ اگر عاشق رنگ قرمز، صورتی و نارنجی باشید، احتمالاً بهترین انتخاب، برنزه شتری ملایم باشد. به آبی تیره یا سبز مریم گلی علاقه دارید؟ سعی کنید میان رنگ‌های خاکستری با تنالیته نزدیک به آن بگردید. به جای اینکه کل سالن را حول محور یک وسیله طراحی کنید، سعی کنید روی رنگ‌هایی تمرکز کنید که به آن‌ها علاقه دارید و این‌طوری پالت رنگی خودتان را بسازید.

رنگ‌های خنثی‌ای جدید نزدیک به رنگ‌های مرواریدی هستند و از جذابیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشند. مبلمان قرمز به هیچ عنوان جلب توجه نمی‌کنند در عین حال فضای سالن را گرم و راحت نشان می‌دهند. شما انتخاب‌های زیادی پیش رویتان دارید، تنها کافی است خوب فکر کنید رنگ‌هایی که به آن علاقه دارید چه­ها هستند و از میانشان انتخاب کنید.

مبلمان خانگی نیلپر

مبلمان خانگی پاپلی جیوانی

روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب مبلمان | متریال مبلمان خود را در نظر بگیرید.

سبک زندگی شماست که تعیین می‌کند مبلمان خانه‌تان از چه متریالی ساخته شده باشد. برای این مطلب بیایید فرض را بر این بگذاریم که شما یک فرد بزرگ‌سال هستید که حواستان به همه چیز هست. چرم باکیفیت، متریالی است بادوام که سال‌ها می‌تواند برایتان عمر کند. به خوبی تمیز می‌شود و خانه‌دارهایی که بچه یا حیوان خانگی دارند، سال‌ها می‌توانند با خیال راحت از چنین مبلمانی استفاده کنند. از دیگر نکات مبلمان چرمی می‌توان به این اشاره کرد که تابستان‌ها، خنک است و در زمستان، گرم و نرم است. همچنین این امکان را به شما می‌دهد که از فضای آن به خوبی استفاده کنید. شما می‌توانید مبلمان چرمی را در انواع رنگ‌های قهوه‌ای شکلاتی تیره، برنزه شتری، سبز زیتونی و قرمز سفالی پیدا کنید. البته، چرم همیشه انتخاب مناسبی برای سبک زندگی افراد نخواهد بود.

از رنگ‌هایی استفاده کنید که مکمل دکوراسیون شما باشد. روش آسان برای انتخاب رنگ مبلمان این است که بر اساس رنگ‌هایی که در سالنتان وجود دارد، انتخاب کنید. با استفاده از رنگ‌هایی که اطرافتان است، اگر پیش بروید، قطعاً انتخابتان، دقیق و درست خواهد بود و احتمال پشیمانی‌تان کمتر خواهد بود.

روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب مبلمان | می‌خواهید چه حسی داشته باشید؟

حالا برسیم به اصل مطلب خودمان. همیشه وقتی دارید برای خانه‌تان مبلمانی می‌خرید، از خودتان بپرسید می‌خواهید چه حسی داشته باشید؟ روانشناسی رنگ در انتخاب مبلمان می‌تواند تأثیر زیادی روی حال و احوالتان داشته باشد. برای مثال، آیا می‌توانید حس آرام و غمگینی را با استفاده از رنگ فسفری داشته باشید؟ یا فکر کنید داخل سالن سینما هستید و آن وقت از رنگ زرد خورشیدی استفاده کنید؟ رنگ‌ها به همان اندازه که در زیبایی تأثیر دارند می‌توانند روی احساسات ما نیز تأثیر بگذارند. مبلمان خانه شما، اساس خانه‌تان است که احساسات را به یکدیگر متصل می‌کند. انتخاب رنگی که حال دلخواه شما است کار ساده‌ای نیست. برای انجام این کار، لیستی از رنگ‌هایی که برای مبلمان وجود دارد پیدا کنید و ببینید هر کدام از آن‌ها به لحاظ روانشناسی چه تأثیری دارند. ما برایتان، بخشی از این کار را انجام داده‌ایم.

اول | قرمز و صورتی

اگر دنبال این هستید که کمی انرژی به فضای خانه‌تان بدهید، کافی است از تنالیته صورتی و قرمز استفاده کنید. صورتی تا حد زیادی می‌تواند احساسات، آرامش و شور را به شما منتقل کند. اگر به دنبال فضای خوشایند غیر پیچیده‌ای در سالن پذیرایی خود هستید، سعی کنید سراغ مبلمانی بروید که رنگ قرمز یا صورتی را درونش داشته باشد. رنگ قرمز که کلاً این‌طور است که انگار دارید هورا می‌کشید. احساساتی از جنس عشق، گرما و هیجان همان چیزهایی است که رنگ‌ها و تنالیته قرمز می‌تواند به شما منتقل کند.

دوم | خاکستری

رنگی بسیار کاربردی و در عین حال کلاسیک. به نظر می‌رسد بسیار خیال‌انگیز و باشکوه باشد. رنگی است خنثی با گرمایی آرامش‌بخش که خانه‌تان را به فضایی خوشایند تبدیل می‌کند. اگر به دنبال چنین حس و حالی هستید، رنگ خاکستری یا انواع تنالیته­های آن را پیشنهاد می‌کنیم.

سوم | سبز زیتونی

زندگی مدام شلوغ‌تر می‌شود. داشتن فضایی که شما را آرام کند، کاری است هوشمندانه که اگر با سالن پذیرایی‌تان انجام دهید، پشیمان نخواهید شد. سبز زیتونی از آن رنگ‌هایی است که آرامش، صلح و امید را به شما منتقل می‌کند. شاید طولانی مدت مشغول کار روی پروژه‌ای باشید یا در موسسه‌ای با بچه‌ها سر و کله می‌زنید، تصور کنید وارد خانه شوید و مبلمانتان را ببینید که به رنگ سبز زیتونی است، آرام نمی‌شوید؟

چهارم | برنزی و قهوه‌ای

دلتان می‌خواهد حس حمایت دریافت کنید؟ دلتان می‌خواهد سالن پذیرایی‌تان جایی باشد که بتوانید وقت‌هایی که کلافه و خسته هستید، روی آن حساب کنید؟ رنگ‌های برنزی و قهوه‌ای، همان چیزی است که نیاز دارید. اگر زندگی بی‌نظمی دارید و نیاز دارید تا سالن پذیرایی‌تان چهره‌ای داشته باشد که بتوانید به آن پناه ببرید، بهتر است سراغ رنگ برنزی و قهوه‌ای بروید.

پنجم | سیاه

آیا شما عاشق زیبایی و مدرنیته هستید؟ سیاه رنگ کلاسیکی است که اقتدار و قدرت را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید سالن پذیرایی‌تان نشان بدهد که شما شیک و با اعتماد به نفس هستید، سراغ مبلمان سیاه بروید چرا که نشان از سلیقه عالی شما خواهد داشت. مبلمان مشکی خود را تصور کنید که روی آن با صلابت تکیه زده‌اید، زیباست نه؟

ششم | آبی

اگر طرفدار رنگ سبز نیستید اما دنبال آرامش ذهنی هستید، آبی مناسب شماست. آبی همان رنگی است که به آرامش، وقار و نظم می‌شناسند. مبلمان آبی می‌تواند به لحاظ زیبایی‌شناسی به مرکز خانه شما تبدیل شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما نیم‌نگاهی به این رنگ در هنگام انتخاب داشته باشید.

مبلمان خانگی نیلپر

مبلمان خانگی پاپلی جیوانی