در این مطلب به بررسی نقش پرده در دکوراسیون داخلی و نکات کاربردی در انتخاب پرده برای بخش‌های مختلف خانه پرداخته شده است.

نقش پر رنگ پرده در دکوراسیون داخلی

با انتخاب درست مدل پرده تغییرات زیادی را می‌توان در دکوراسیون داخلی ایجاد کرد. پرده‌ها در انواع سبک های سلطنتی، مدرن و کلاسیک موجود می‌باشند که هرکدام زیرشاخه‌های متنوعی دارند؛ بهتر است با توجه به سبک دکوراسیون داخلی محیط مورد نظر، مدل پرده را انتخاب نمایید.

پرده‌ها رنگ‌بندی متنوعی دارند و باید به گونه‌ای انتخاب شود که با رنگ و طرح وسایل موجود در منزل همخوانی و مطابقت داشته باشد. میتوان طرح و رنگ پرده را با طرح و رنگ مبلمان، دیوار، روتختی و فرش هماهنگ نمایید و در صورت تمایل برای ایجاد دکوراسیونی جلوه‌گر، رنگ پرده را به صورت متضاد با سایر رنگ‌های به کار رفته انتخاب کرد.

نکته کلی برای انتخاب پرده

اگر خانه کوچک باشد با استفاده از پرده های رنگ روشن و بلند فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهیم. رنگ‌های روشن نور را از خودشان عبور می‌دهند و فضا را دلباز نشان می‌دهند. تا جایی که امکان دارد بهتر است پرده را در بالاترین ارتفاع نصب شود زیرا دیوار را کشیده‌تر نشان می‌دهند.

پرده مناسب برای سالن پذیرایی

سالن پذیرایی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر خانه‌ای به شمار می‌رود به همین دلیل انتخاب پرده مناسب برای این بخش از منزل از اهمیت زیادی برخوردار است. مدل پرده سالن پذیرایی اغلب از بین طرح‌های لوکس انتخاب می‌شود. بیشترین مدل استفاده شده پرده در سالن پذیرایی، ترکیبی از والان و پرده اصلی و پرده آستری بوده است و رنگ پرده منزل اغلب از بین رنگ‌های خنثی مانند سفید، شیری، کرم، بژ و قهوه ای انتخاب می‌شود.

انتخاب پرده برای اتاق خواب

اتاق خواب یکی از محیط‌هایی است که افراد وقت زیادی را در آن‌جا سپری می‌کنند از این رو بهتر است در هنگام انتخاب مدل پرده اتاق خواب دقت شود. طرح و رنگ پرده اتاق خواب را می‌توان با توجه به فصول سال انتخاب کرد به طور مثال پرده های حریر و نازک برای فصول گرم سال و پرده های مخمل و پارچه‌های ضخیم با رنگ‌های گرم برای فصول سرد سال مناسب می‌باشند.

پرده های اتاق خواب در انواع مدل‌های ساده و طرح‌دار و گلدار موجود می باشند و اگر وسایلی که در فضای اتاق خواب قرار داده شده اند به صورت طرح دار می‌باشند بهتر است پرده اتاق خواب، ساده انتخاب شود. پرده های گل‌دار و طرح‌دار نیز برای اتاق خواب‌هایی که دارای دکوراسیونی یکنواخت و یک‌رنگ هستند انتخابی مناسب به نظر می‌آید.

نقش پرده در دکوراسیون داخلی خانه

انتخاب پرده برای آشپزخانه

آشپزخانه از بخش‌هایی است که نیازمند پرده ای مناسب و کاربردی می‌باشد. پرده آشپزخانه را از بین رنگ‌های گرم نظیر نارنجی و زرد و قرمز انتخاب مناسب‌تری است و پرده های زبرا و رولی، پرده هایی از جنس بامبو و کنف که کمتر کثیفی را نشان می‌دهند ایده‌آل به شمار می‌روند.

پرده مناسب برای آشپزخانه

انواع پارچه های پرده

ابریشمی: این پرده‌ها نازک هستند و نور را از خود عبور می‌دهند و اغلب برای فضاهای رسمی استفاده می‌شود.

حریر: پرده‌های حریر نازک هستند و نور زیادی را از خود عبور می‌دهند و فضای بیرون نیز دیده می‌شود. اکثرا پرده حریر را با یک آستر استفاده می‌کنند.

مخمل: این پارچه‌ها که بسیار سنگین هستند، بیشتر به عنوان والان پرده استفاده می‌شود.

کتان: پارچه‌های نرم و پنبه‌ای هستند. این مدل بیشتر در فضاهای غیر رسمی استفاده می‌شود. این مدل پارچه نور را به خوبی از خود عبور نمی‌دهد.

دانتل: این مورد بیشتر برای پذیرایی استفاده می‌شود و دارای نمایی جذاب است.

تور: بیشتر جنبه تزئینی دارند و بر روی آستر نصب می‌شوند.

پرده در دکوراسیون داخلی

انواع مدل‌های مطرح و محبوب پرده

کرکره‌ای: پرده‌های کرکره‌ای در کل در دو نوع چوبی و فلزی (آلومینیومی) عرضه می‌شوند که در واقع منظور از چوبی و فلزی بودن، جنس تیغه‌های آن‌ها است.

زبرا: ترکیبی از پرده مدل کرکره و شید رول به صورت موازی است.

لوردراپه: پرده‌ای مناسب برای کاربری‌های اداری و تجاری است که به صورت عمودی است.

شید: به صورت رولی است و به واسطه یک زنجیر باز و بسته می‌شود.

کریستالی: تشکیل شده از قطعات تراش خورده کریستال، نوعی متفاوت از دیگر پرده‌ها می‌باشد.

نکاتی در مورد انواع پرده

از آن‌جایی که نقش پرده در دکوراسیون داخلی مهم است، به نکات زیر در مورد انواع پرده توجه کنید:

قبل از انتخاب رنگ پرده، تصمیم بگیرید که اتاق مورد نظر به چه ویژگی‌هایی نیاز دارد؛ آیا اتاق کار است که باید در آن تمرکز داشته باشید؛ اتاق خواب که نیازمند آرامش است و یا اتاق کودک که باید محیطی شاد و پر از انرژی باشد.

از آستری برای زیر پرده‌های منزل به خصوص پذیرایی استفاده کنید تا از تابش مستقیم نور آفتاب جلوگیری کند و به عمر پرده بیافزاید و یکی دیگر از دلایل استفاده از آستر جلوه بیشتر دادن به پرده است.

اگر نور طبیعی زیادی دریافت می‌کنید، از انتخاب پرده هایی با رنگ‌های روشن خودداری کنید زیرا به سرعت تبدیل به پرده هایی رنگ و رو رفته خواهند شد.

پرده را تا جایی که ممکن است باید نزدیک به سقف نصب کرد و اغلب پرده را حدود هجده سانتی متر بالاتر از لبه پنجره نصب می‌کنند. در مورد عرض پرده نیز 12 تا 24 سانتی‌متر از دو طرف اضافه در نظر گرفته می‌شود.

جمع‌بندی و سخن آخر

یکی از اجزای تاثیرگذار در دکوراسیون خانه، پرده می‌باشد. هماهنگ بودن رنگ و مدل پرده‌‌ها با وسایل منزل مثل، مبلمان، دکوراسیون داخلی و فرش‌ها برای ایجاد آرامش و تعادل رنگی در محیط خانه بسیار موثر است. برای انتخاب پرده متناسب با خانه عوامل زیادی دخیل هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد.